• Strappy cubes 0.JPG
  • White ľanový obrus - Copy.JPG
  • allek.sk - Copy.jpg

Zdravé potraviny

Zdravšie potraviny

Väčšina ľudí má doma bežné potraviny ako sú biela múka a tak ďalej...

Ak sa rozhodneme niečo vo svojom jedálničku zmeniť malo by to byť niekoľko základných potravín.

Určite to nepôjde zo dňa na deň.

Kúpte a vymeňte jeden produkt a následne ho zabehnite v domácnosti. Ak sa podarí kúpte a zabehnite ďalší produkt.

Treba počítať s tým, že každá potravina má svoju chuť na ktorú si treba zvyknúť. Pre informáciu každý nový zvyk ktorý zavádzate bude trvať 1 mesiac pokiaľ si váš organizmus vytvorí nový zvyk. 

Takto pomaličky povymieňate všetky základné potraviny.

Po určitom čase potom zistíte, že sa cítite lepšie aj po zdravotnej stránke a budete mať viac energie.

Určite si poviete, že tieto potraviny sú drahšie. To je síce pravda, ale súčasne prestanete kupovať veľa iných potravín ktoré ste kupovali pred tým. Takže sa dostanete takmer na tie isté cenové hodnoty. 

 

Ocot

Začnite octom táto potravina sa síce v domácnosti nepoužíva často, ale klasický priemyselný ocot je veľmi zápalová látka ktorá nášmu organizmu vôbec nepomáha, skôr škodí. Vymeňte tento priemyselný ocot za jablčný alebo vínový podľa toho ktorý vám bude viac chutiť. Jablčný ocot je univerzálnejší. Obsahuje fosfor, vápnik, meď, sodík, horčík, draslík, vitamíny A, B1, B2, B6, C, E, pektín, minerálne soli, aminokyseliny, flavonoidy, kyselinu citrónovú, listovú. Znižuje hladinu cukru a cholesterolu v krvi, pôsobí priaznivo na krvný tlak a krvné cievy. Je nápomocný pri tvorbe červených krviniek, podporuje a upravuje trávenie, pôsobí dezinfekčne proti črevným parazitom, ničí hnilobné baktérie v črevách, utlmuje chuť na jedlo, odstraňuje prekyslenie organizmu. Tak čo oplatí sa ho vymeniť?

Olej

Ako druhú potravinu vymeňte váš bežne používaný olej za olivový olej. Ako prvé si poviete to je naozaj veľmi drahé. No kvalitný olivový olej je naozaj drahší a treba vyberať z tých olejov ktoré majú vyššiu cenu, lebo len tam budete mať záruku, že kúpite kvalitný olej. Na šaláty to znamená studenú kuchyňu extra panenský. Na varenie, ktorý budete používať častejšie, potrebujete olivový olej na teplú kuchyňu. Prečo je potrebné vymeniť olej za olivový?  Olivový olej obsahuje železo, vápnik, draslík, sodík, omega 3 a omega 6 nenasýtené mastné kyseliny, vitamín E a vitamín K. Olivový olej má antioxidačné a protizápalové účinky. Olivový olej metabolizuje zápaly v tele. 

Možno si teraz predstavujete ako musíte naliať do pol fritézy olivového oleja. No ak začnete používať olivový olej začne sa meniť aj váš jedálniček. A vyprážané hranolky alebo rezne by mali ísť bokom. A takýmto spôsobom šetríme aj drahým olivovým olejom. Ak už len predsa treba niečo vypražiť tak na panvici s malým množstvom oleja. 

Múka

Ako tretiu potravinu vymeňte bielu múku za celozrnnú. Najlepšia je špaldová táto  múka je síce drahšia, no veľmi zdravá. Je ľahko stráviteľná a má jemnú orieškovú chuť. Obsahuje horčík, vitamíny skupiny B, zinok, mangán, vápnik či draslík. Je vynikajúca na pečenie piškótových korpusov, kysnutých koláčov ale aj špaldová kysnutá knedľa je výborná.

Ražná múka má výborné výživové hodnoty, množstvo vlákniny a minerálov. Je výborná najmä na pečenie chleba.

Pohánková múka je najlepšia na zahusťovanie omáčok a výborne sa z nej robia palacinky sú tenké a jemné. Táto múka vám ne nakysne, ale piškótové cesto sa z nej upečiete v pohode. Pohánková múka sa považuje za múku s nízkym  glykemickým indexom. Obsahuje až 13 g proteínov s vyváženým pomerom aminokyselín. Ďalej vitamíny B, vrátane kyseliny listovej. Nechýba ani vitamín E a K. Má výrazné zastúpenie minerálov a stopových prvkov. Ak sú mangán, horčík, fosfor, meď, železo, zinok, draslík, vápnik. Obsahuje aj rutín ktorý má priaznivý vplyv na pružnosť ciev.

Cukor

Ako štvrtú potravinu vymeňte biely cukor za trstinový cukor. Má jemnú karamelovú chuť. Aj vonia po karamele. Obsahuje okrem sacharidov aj bielkoviny, vitamín B3, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú, vápnik, cholín, železo, fosfor, draslík, horčík, sodík, mangán, selén, betaín. Trstinový cukor je zdravší variant v porovnaní s bielym cukrom ale  energetická hodnota a pomer sacharidov v oboch cukroch je približne rovnaký. Takže keď začnete s týmto drahším cukrom aj šetriť ocení to vaša peňaženka, ale oveľa viac váš organizmus.

Bielu ryžu

Ako piatu potravinu vymeňte bielu ryžu za iné potraviny. Jednou sú napríklad jačmenné krúpy ktoré obsahujú bielkoviny, sacharidy, tuk, vlákninu, sodík, selén, zinok, mangán, železo, vápnik, horčík, fosfor, draslík, meď, omega 3, omega 6 kyseliny, vitamín B, E, K, cholín, luteín, kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú. 


Druhou veľmi veľmi prospešnou potravinou namiesto bielej ryže je tiež bulgur. Obsahuje bielkoviny, tuk, vlákninu, sacharidy, železo, vápnik, zinok, selén, horčík, meď, mangán, fosfor, draslík, sodík, omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, vitamíny A, B, K, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú a betakarotén. Sto gramov vareného bulguru má približne 83 kalórií, obsahuje 3 gramy proteínov a 4,5 g vlákniny. Bulgur použijete aj namiesto cestovín na slano aj na sladko, alebo do polievok.

Klasické pudingy

Bežné podingy vymeňte za pohánkovú alebo pšenovú kašu. A taktiež za samotné pšeno ktoré môžete urobiť na sladko alebo aj na slano s ovocím. Pšeno obsahuje veľa minerálnych látok, horčík, meď, železo, horčík, zinok, vápnik, draslík, fosfor a nenasýtené mastné kyselíny ako sú fluór a kyselina kremičitá a vitamíny B1 a B2. 


Ak vymeníte aspoň tieto základné potraviny zistíte, že sa začnete cítiť lepšie a budete mať viac energie či úbytok na váhe. Nezabúdajte na to, že keď zavádzate do svojho jedálnička novú potravinu, táto potravina má inú chuť a kým si váš organizmus zvykne na novú chuť tento čas trvá približne 1 mesiac. Preto je potrebná trpezlivosť a vedieť čo od zmeny jedálnička očakávame. Ak to vieme tak potom stačí vytrvať a zmena v podobe zlepšenia zdravotného stavu alebo úbytku na váhe sa dostavia.